Technologie heeft een grote impact op hoe wij leven en leren. De technologie is niet alleen meer voorhanden bij specialisten maar bereikt ons tot achter de voordeur. Sterker nog: we hebben allemaal de technologie in onze hand. Dat betekent dat we de kennis altijd op zak hebben. Als we het even niet meer weten, kunnen we het gemakkelijk opzoeken. Kennis hoeft niet meer paraat te zijn maar is in een paar klikken op te zoeken. Je zou ook kunnen zeggen dat de instructeur in je broekzak of handtas zit. Stap voor stap word je immers door het reanimatieproces heen geleid. Maar wat betekent dat voor de instructeur in het cursuslokaal?
Reanimeren door de jaren heen
Even terug in de tijd als het gaat om reanimeren en hulpverlenen. Nog niet zo heel lang geleden waren het taxibedrijven die patiënten van de straat op schepten (letterlijk) en de patiënt zo snel mogelijk naar het ziekenhuis bracht. Daarna kwam de ambulance om dat te regelen, de patiënt lag er comfortabeler bij. Daar ging men over nadenken en het ambulance vak ontwikkelde zich naar in plaats van zo snel mogelijk naar het ziekenhuis, de patiënt eerst stabiliseren, een verpleegkundige kwam op de ambulance. Ook het reanimeren ontwikkelde zich. Iedere seconde telt. Niet een ambulance komt ter plekke maar twee om te reanimeren. En omdat de politie altijd in de buurt en om de hoek is wordt ook deze diender ingeschakeld met het reanimeren. Min of meer tegelijkertijd zijn we ook gaan vinden dat iedereen – ook de burger – kan reanimeren.
Reanimeren kun je leren
Het reanimeren beperkt zich dus niet langer tot de ziekenhuizen, artsen en verpleegkundigen. Ook binnen bedrijven, sportclubs en op straat moet gereanimeerd kunnen worden. Nederland ging massaal op cursus reanimeren. Ieder jaar een herhaling en we zijn up to date. Toen kwam de AED, waar is dan de instructeur? Door de reanimatiefeedback vindt u die in de koffer bij de AED!
Wat betekent dat voor het leren reanimeren?
• Niet meer alleen instructie geven
• Samen met elkaar in gesprek
• Reflecteren op wat reanimeren met zich mee brengt.
Dat de rol van instructeur en lerende anders wordt. De lerende kan immers alles van tevoren lezen, opzoeken en met een quiz de stof nog eens herhaald krijgen. Als we dit weten, wat wordt er dan nog meer belangrijk?
Niet alleen de overdracht maar juist het leren van elkaar wordt belangrijker. Bijvoorbeeld door het samen met elkaar en feedback geven en ontvangen kunnen we gemakkelijk van elkaar leren.
Op de bijscholingsdag “reanimatie” hebben de instructeurs hun examen als instructeur gedaan. Daarbij hebben ze ook geoefend met verschillende vormen van feedback. Naast de bekende pendleton-methode is geoefend met learning conversation, sandwich methode en de debriefing. Ook is opgeroepen tot het inbrengen van eigen leervragen. Of die ruimte nu al is ingenomen? We hopen dat we in de toekomst veel meer leren van en met elkaar, in interactie.
Meer informatie? Neem dan contact op voor vrijblijvend gesprek.