Over LEON Leernetwerk

Sparringpartner voor kennisintensieve organisaties

  Sinds 2008 stort Wilma Jongsma zich in uiteenlopende projecten via haar bedrijf LEON leernetwerk. Als projectmanager, projectaanjager, of projectleider. Wilma: ‘Gaandeweg heb ik me gespecialiseerd in organisatieontwikkeling en pak ik klussen op als opleidings- of implementatiemanager. Van goed naar anders, of naar nog beter. Een nieuwe visie of concept, een fusie of teamontwikkeling. Gericht op verbinding en het behalen van uitdagende organisatiedoelen. Met medewerkers die gedreven zijn, of hun drive (terug)vinden. En dan het liefst in kennisintensieve organisaties als ziekenhuizen, lokale overheids- en onderwijsinstellingen. Bij die organisaties is niet alleen sprake van ontwikkelen of veranderen, maar ook van kennis delen. Leren van en met elkaar. LEON staat voor LEren en ONtwikkelen. Die twee zijn altijd met elkaar verbonden, dat kan niet anders.’

Krijtlucht

‘Mijn schoolloopbaan begon op de lerarenopleiding, met als specialisatie beeldende vorming. Dat creatieve gebruik ik nu om een zo efficiënt mogelijk maatprogramma voor organisaties te ontwikkelen met passende leerinterventies. Ik heb er ook goed leren omgaan met groepen, dat komt nog steeds van pas. Daarna rondde ik mijn master Onderwijskunde af. Tijdens die master focuste ik me al op bestuur, management en organisatieverandering. Daarnaast heb ik lesgegeven op een katholieke school in hartje Utrecht en was ik opleidingsadviseur voor de jeugdzorg waarbij ik landelijke scholingstrajecten opzette. Dat ik naar krijt ruik, vonden veel onderwijsbestuurders belangrijk. Nu is die krijtlucht minder van belang, omdat mijn expertise ligt op gebied van leren, het nieuwe leren, collectief leren, agile werken. Als projectleider, implementatiemanager of interimmer. Dan ondersteun ik verbeteringen en professionaliserings-trajecten. En op het gebied van professionele leergemeenschappen modereer ik het sociaal leren (leren van, voor en door elkaar) en kennisdeling in algemene zin.’

Thuis in bestuursland

‘Al vroeg was ik dus op scholen te vinden. Het onderwijs heeft een speciale plek in mijn hart, ook al werk ik nu voor veel uiteenlopende organisaties. Ook bewoog ik me al snel in de bestuurlijke branche. Door de jaren heen heb ik alle schoolbestuurlijke taken die er zijn, uitgevoerd in een politiek-bestuurlijke omgeving. Zo ben ik projectleider bij een gemeente geweest, was ik verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering openbaar basisonderwijs en had de leiding over de verzelfstandiging van dat openbaar basisonderwijs. Ook mijn opdrachtgevers bij LEON leernetwerk zijn bestuurders of mensen uit de top van een organisatie. Bij zorginstellingen bijvoorbeeld, bij de overheid, of in het onderwijs (waar zo ontzettend veel verandert). Ik help ze bij complexe vraagstukken. Welke rol pak je als bestuurder? Waar liggen je verantwoordelijkheden? Welke verwachtingen creëer je en hoe ga je daar professioneel mee om? Hoe ga je je medewerkers aan het leren krijgen? Inzicht in die vraagstukken is de kern van de zaak.’

Leren is veranderen, veranderen is leren

‘Inzichten, ontwikkelingen of veranderingen beginnen vaak in het bestuur, maar moeten tot uiting komen in alle lagen van de organisatie. En dan het liefst niet top-down, maar bottom-up. Hoe geef je die beweging met alle medewerkers vorm? Hoe maak je verbinding? Hoe breng je interactie op gang? Moet er misschien ergens oud zeer worden opgeruimd? In die situaties ben ik op mijn best. En daarna moet de verandering ook nog eens consistent en continu tot uiting komen. Doe ik ook. Met meetlatten, nieuwe vormen van samenwerking, trainingen, groepssessies. De boel flink opschudden, daar mag je me altijd voor bellen.’

Hop, in beweging

‘Doordat de wereld flink verandert, moeten organisaties mee. Dat kost energie en vraagt om durf. Sommige medewerkers willen niet veranderen. Soms zijn er onderlinge spanningen. Soms is de stijl van leiderschap niet fantastisch voor het team. Ik probeer in die situaties te helpen, de cirkel te doorbreken en gedragsverandering te implementeren. Dat kost tijd, maar het is het meer dan waard. Een duidelijke focus is daarbij essentieel. Als het gaat stromen in een organisatie, als de boel weer in beweging komt, dan vind ik dat fantastisch.’

Op maat

‘Ik geloof dat ieder mens vanuit zijn eigen potentieel en drive zelf een bijdrage kan leveren aan een organisatie die klaar is voor de toekomst. Alle situaties of projecten waar ik in terecht kom verschillen van elkaar, ik maak dan ook graag een traject op maat, omarm de terminologie die de organisatie gebruikt en focus altijd op leren, veranderen en implementeren. Dat klinkt allemaal ontzettend theoretisch, maar dat ben ik dus juist niet.’

Tactvol en creatief

‘Ik houd van duidelijkheid en schakel snel. Creatief zou je me kunnen noemen, tactvol blijf ik altijd, maar ook nuchter is een woord dat bij me past. Een voorbeeld? Tussen mijn projecten door heb ik avondcursussen gegeven over het puberbrein. Niet te lange sessies hoor, dat kan best in vier uur. Kroketten en soep erbij, en gaan. Dan krijg ik achteraf reacties als: ‘had ik dit maar geweten toen ik mijn eigen puberend volk aan het opvoeden was’. Of: ‘oh, werkt dat zo?’ Dat is toch goud waard? Mensen met een ander inzicht de deur uit krijgen, of weer blij aan het werk zien gaan, dat is mijn streven. Want wie tot een ander inzicht komt, verandert zijn gedrag blijvend en draagt eraan bij dat een organisatie beter draait.’

Een vrijblijvend adviesgesprek?